Вінницький радіо-офіс реформ, 2018
Проєкт «Вінницький радіо-офіс реформ» був реалізований у 2018 році. Грантова Угода РФР-18-2018 від 01.03.2018 року з ГО «Інститут економічних досліджень та політичних консультацій» в межах проєкту «Просування реформ в регіони» за сприянням Європейського Союзу.
2018
- З 01 березня по 31 липня 2018 року Громадський центр «Від Варти до Бугу» спільно з Радіо "ЛАДА" реалізовували проєкт «Вінницький радіо-офіс реформ», фінансований грантовим відділом ГО «Інститут економічних досліджень та політичних консультацій» (Грантова Угода РФР-18-2018 від 01.03.2018 року) в межах проєкту «Просування реформ в регіони» за сприянням Європейського Союзу. Метою проєкту була популяризація положень Угоди про Асоціацію України з ЄС.
- Передача "Європейські реформи: зворотній зв'язок" - випуск №1.
"Угода про Асоціацію є комплексним документом і її потрібно виконувати абсолютно по всіх напрямках"
Гість радіопередачі - Володимир МЕРЕЖКО, директор Департаменту міжнародного співробітництва та регіонального розвитку Вінницької ОДА.
Тема інтерв’ю: Угода про Асоціацію України з ЄС: що змінилося і зміниться для українців та вінничан?
У 2017 році Угода про асоціацію набрала чинності. А це означає, що її виконання вже остаточно стало міжнародним зобов’язанням України. Нещодавно офіс Віце-прем’єра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції публічно презентував громадськості звіт про виконання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом у 2017 році. Урядовці вважають, що завдання, поставлені в Угоді про асоціацію зі строком виконання у 2017 році, були виконані на 41%.
І сьогодні про Угоду про асоціацію України з ЄС ми говоримо з директором Департаменту міжнародного співробітництва та регіонального розвитку ОДА Володимиром Мережко.
- Чи успішна Україна у впровадженні реформ, прописаних в Угоді про асоціацію з ЄС? Як це відчувають вінничани?
- Перш за все, зазначу, що Угода про асоціацію – це документ обсягом понад 1000 сторінок. Вона складається з семи розділів та понад 40 додатків і протоколів. За своїм обсягом та тематичним охопленням угода є найбільшим міжнародно-правовим документом, який укладала в своїй історії Україна. Для Євросоюзу вона також є найглибшим міжнародним договором, що він мав будь-коли з країною, яка не є кандидатом на вступ до ЄС.
Якщо говорити про виконання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, то дійсно, погоджусь, що співставлення виконаних за рік завдань і раніше затверджених планів свідчить, що минулого року вдалося виконати лише 41% запланованої євроінтеграційної роботи.
Проте, за даними урядового Звіту про виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, у фінансовому секторі та галузях освіти, навчання і молоді виконані всі зобов’язання, взяті на 2017 рік. Також значного прогресу вдалося досягти в енергетиці та гуманітарній політиці, у сфері підприємництва і сфері технічних бар`єрів у торгівлі.
Крім того, торік Україна помітно просунулася у реалізації реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади, розпочалося практичне впровадження комплексної реформи державного управління. Варто відзначити, що завдяки успішному виконанню Плану дій з візової лібералізації, Україна отримала безвізовий режим з ЄС, досягнуто прогресу в царині юстиції, свободи, безпеки та права людини. Зокрема, запрацював Єдиний державний реєстр декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, виконується Стратегія розвитку системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом.
Якщо говорити про те, як реформи впливають безпосередньо на вінничан. То тут ми можемо взяти за приклад процес децентралізації. На сьогоднішній день на Вінниччині створено 34 об’єднаних територіальних громад. Процес добровільного об’єднання набирає обертів. Ще багато роботи, пов’язаної з упорядкуванням законодавства. Одним із ключових показників, який впливає на формування спроможної територіальної громади є наявність тієї інфраструктури для розміщення суб’єктів, які в громаді мають здійснювати виконання певних повноважень. Зокрема, шкіл, амбулаторій, державних органів, пожежних частин і таке інше. Це все спрямоване на створення комфортних умов для проживання в об’єднаній територіальній громаді.
Іншим прикладом наближення послуг до громадян є Центри надання адміністративних послуг. В області діють 32 ЦНАПи та 6 територіальних відділень. Протягом 2017 року ЦНАПами Вінницької області надано різноманітних послуг суб’єктам звернення майже на 20% більше порівняно з 2016 роком. До того ж, за нашими даними, питома вага надання послуг через ЦНАПи в районах та містах обласного значення (без м. Вінниці) постійно зростає: від 27% у 2015 році до 38% у 2017 році. У 2017 році від надання адміністративних послуг до місцевих бюджетів надійшло 83,4 млн. грн.
- Скільки завдань Угоди можна вважати вже виконаними? А які залишилось виконати? Можливо є більш ключові та менш ключові реформи?
- Я б не хотів би поділяти реформи на більш ключові та менш ключові, оскільки для нас Угода є комплексним документом і її потрібно виконувати абсолютно по всім напрямкам, але варто зазначити, що минулого року Україна ухвалила 23 основних євроінтеграційних закони, проте цього явно недостатньо.
В урядовому звіті представлено також розподіл результатів за секторами. При чому за цей рік з'явилися сектори, де плани адаптації законодавства до європейського були виконані повністю. Так, стовідсоткове виконання планової роботи фіксується у фінансовому секторі, а також у секторі освіти та навчання. 71% виконання євроінтеграційних робіт зафіксовано ще в двох сферах: енергетиці та гуманітарній політиці. Високий рівень виконання у сфері підприємництва (62%) та щодо технічних бар’єрів у торгівлі (59%).
- Відомо, що найбільшу частину Угоди про асоціацію становить її Розділ 4 «Торгівля та питання, пов’язані з торгівлею», який передбачає запровадження Поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі. Які результати від її впровадження спостерігаємо на Вінниччині?
- Унікальність Угоди про Асоціацію полягає і в тому, що невід’ємною частиною її є положення про створення поглибленої та всеосяжної Зони вільної торгівлі (ПВЗВТ). Вона покликана забезпечити тісну економічну інтеграцію України та Євросоюзу. Адже вона передбачає не лише суттєву лібералізацію власне торгівлі, тобто усунення тарифів чи квот, а й гармонізацію законодавства і нормативно-регуляторної бази. І тут варто зазначити, що для споживачів вільна торгівля з ЄС означатиме нижчі ціни в результаті доступу до ширшого асортименту продукції й, відповідно, більшої конкуренції між виробниками та продавцями, безпечнішу продукцію на внутрішньому ринку, нові робочі місця і підвищення рівня соціальної захищеності.
Якщо говорити про переваги для українського бізнесу, то до них можна віднести безмитний доступ до найбільшого в світі ринку для більшості українських продуктів, що створює великі можливості для експорту, поліпшення доступу на ринки третіх країн, кращу законодавчу захищеність прав інтелектуальної власності та кращий внутрішній інвестиційний та бізнес клімат. До речі, якщо говорити саме про експортні можливості, то динаміка просування вінницьких товарів на ринки європейських країн позитивна і обнадійлива. Так, у 2015 році 32,4% від усіх експортованих товарів було продано в країни ЄС, у 2016р. – 33,4%, а у 2017 році до країн ЄС було експортовано 36,6 % усіх товарів. Якщо говорити про об’єми експорту в грошовому еквіваленті, то в 2015 році він становив 275 млн. дол. США, а в 2017 році вже 450 млн. дол. США. Провідне місце в зовнішній торгівлі товарами серед країн ЄС займають такі країни, як Польща, Іспанія, Італія, Нідерланди, Німеччина. Загалом, у 2017 році Вінниччина мала торговельні стосунки зі 140 країнами світу.
Аналізуючи товарну структуру експорту з країнами Євросоюзу, слід зазначити, що особливим попитом в країнах Європейської співдружності користуються жири та олії тваринного або рослинного походження, продукти рослинного походження, готові харчові продукти, деревина і вироби з деревини, і текстильні матеріали та текстильні вироби.
Основними статтями імпортних надходжень області з країн ЄС є машини, обладнання та механізми, електротехнічне обладнання, засоби наземного транспорту, продукція хімічної промисловості, полімерні матеріали та недорогоцінні метали.
- Якщо розглядати окремі сфери, то прогрес виконання угоди є різним. Сектор торгівлі може похвалитися найкращими результатами і з точки зору адаптації законодавства, і запровадження нових норм у практику. Як цим скористались вінницькі підприємці?
- Перш за все, варто відзначити, що співпрацю бізнесу і влади наглядно демонструють результати національного опитування МСП, яке другий рік поспіль проводиться Програмою USAID «Лідерство в економічному врядуванні» - «Щорічна оцінка ділового клімату» (АВСА 2016). Згідно нього Вінницька область посіла 1 місце серед регіонів України в Рейтингу регіонального індексу ділового клімату. Також, Вінницька область посідає перше місце за рівнем довіри бізнесу до влади. До того ж, ми постійно проводимо зустрічі з Регіональною радою підприємців та одними з перших створили таку структуру як бізнес-омбудсмен. На території Вінницької області реалізується Стратегія розвитку малого та середнього підприємництва. Цьогоріч, в обласному бюджеті на цей напрямок закладено 1 млн. 400 тис. грн.
Якщо говорити про сектор торгівлі, то ми постійно розвиваємо контакти та виходимо на нові ринки збуту в Європейському Союзі.
- Спостерігається низький рівень виконання Угоди в секторах, які традиційно вважалися "успішними". Наприклад, у секторі державних закупівель рівень виконання становить лише 22%, а у секторі санітарних та фітосанітарних питань – 33%. Як відбувається адаптація вимог ЄС до цих напрямків у області?
- Щодо сектору державних закупівель, то можу поінформувати, що ситуація у області виглядає краще, ніж на загальноукраїнському рівні.
У 2017 році Департаментом проведена значна робота з питань організації закупівель через електронну систему ProZorro. Кількість закупівель через ProZorro за минулий рік зросла в 2,2 рази і склала понад 20 тис. Економія бюджетних коштів становить 125 млн. грн., які використано як додаткову можливість для покращення якості послуг, що надаються бюджетними закладами. Темп росту кількості закупівель через електронну систему ProZorro майже в 6-10 разів вище, ніж по ОДА України, які входять в ТОП-3. За кількістю проведених процедур закупівель Вінницька обласна державна адміністрація посідає 3 місце серед ОДА по Україні.
Щодо тих секторів, де низький відсоток виконання Угоди і до яких мають відношення всі вінничани та вінницькі експортери, то хочу сказати, що ці напрямки є пріоритетними у поточному році. Це, зокрема, наближення до європейських правил у галузі санітарії та фітосанітарії.
- Яких успіхів досягла Вінниччина у євроінтеграційних процесах? Чи вдасться прискорити впровадження євроінтеграційної роботи?
- Слід зазначити, що 2017 рік був досить активним і насиченим з точки зору розвитку міжнародного співробітництва Вінниччини, в тому числі і євроінтеграційних процесів.
Зокрема, протягом року область відвідали майже 60 іноземних делегацій, зокрема 15 Надзвичайних і Повноважних Послів країн світу, делегації регіонів-партнерів та міжнародних організацій, зокрема ОБСЄ, Ради Європи, місії європейських експертів з питань розвитку культури, професійно-технічної освіти, електронного урядування.
У травні 2017 року відбулись заходи в рамках Нідерландської торгової місії, до складу якої увійшли понад 30 представників із 17 голландських компаній у сферах переробної промисловості, рослинництва і тваринництва, логістики та транспорту. Наступного тижня делегація вінницьких аграріїв, яку я очолюю, відправляється до Нідерландів, щоб ознайомитися з їхніми передовими технологіями у галузях рослинництва і тваринництва.
Також протягом 2017 року Департаментом було організовано більше 25 візитів делегацій з Вінниччини за кордон. Щодо країн ЄС, то делегації фахівців у сфері охорони здоров’я, соціального захисту населення, екологічної безпеки, культури, освіти, представників медіа-середовища, фахівців з державних фінансів та регіонального економічного розвитку відвідали Сьвєнтокшиське, Лодзинське воєводства Республіки Польща, Ясський повіт Румунії, Ліберецький край Чехії.
Минулого року також було підписано Угоду між Вінницькою обласною державною адміністрацією та Урядом Ліберецького краю Чеської Республіки щодо розвитку торговельно-економічного, науково-технічного і гуманітарного співробітництва, а 20 жовтня підписано доповнення до Договору про співробітництво між Вінницькою обласною державною адміністрацією та Ясським повітом щодо співпраці у сфері соціального захисту населення.
Слід також зазначити, що у 2017 році були підписані також Плани заходів щодо відзначення у 2018 році 60-ї річниці співпраці Вінницької області і Сьвєнтокшиського воєводства та 10-ї річниці співпраці Вінницької області і Лодзького воєводства, що передбачають проведення низки спільних заходів.
Міжнародне співробітництво Вінниччини є досить активним та перспективним. Майбутнє України – це, безперечно, Європейський Союз.
________________________________________________________________
Ця публікація була підготовлена в рамках проекту "Просування реформ в регіони" за сприяння Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю Вінницького радіо-офісу реформ (Громадського центру євроінтеграції та розвитку українсько-польських зв’язків "Від Варти до Бугу"), який є автором матеріалу, і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. - Інші випуски передач "Європейські реформи: зворотній зв'язок" доступні на сайті Lada.FM: ВІННИЦЬКИЙ РАДІО-ОФІС РЕФОРМ
Всього було підготовлено 20 випусків. - Громадський центр "Від Варти до Бугу" отримав перший досвід роботи з грантовими коштами ЄС. Успішно!
Мінімальна довжина коментаря - 50 знаків. Коментарі модеруються